• 1402/02/17 - 10:12
  • 401
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

اهمیت نقش رسانه‌های دیجیتال در گسترش آموزه های طب ایرانی

بیش از ۹۰ درصد آمار و اطلاعات فضای مجازی در حوزه طب سنتی؛ غلط، مبهم، مخلوط صحیح و ناصحیح، غیر علمی و مشوش هستند که متأسفانه فضا‌های با عضو بیشتری را نیز در اختیار دارند، این یعنی ما با یک شمشیر دو لبه مواجه هستیم.

           

 

 

 

 

 

 

  

            دکتر روح الله مثنوی، مشاور رسانه ای دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به گسترش جوامع و افزایش هزینه‌های درمان و لزوم آموزش دائمی شهروندان برای پیشگیری از بیماری‌ها و ایجاد فرهنگ خودمراقبتی، گفت: نمی‌توان چشم بر حضور بسیار پررنگ فضای مجازی بست، فضا‌های دیجیتال به گونه‌ای جای خود را در زندگی مردم باز کرده‌اند که بر اساس تحقیقات؛ هر فرد در طول روز به طور متوسط بیش از دو ساعت از زمان خود را صرف استفاده از گوشی‌های هوشمند و حضور در فضای مجازی می‌کند.

           وی افزود: در این دنیای رسانه‌ای که نقش رسانه‌های دیجیتال روز به روز بیشتر می‌شود کسانی برنده‌اند که با هوشمندی، سرعت و انعطاف بیشتری به تحولات پاسخ داده و خود را با این موج سازگار کنند و بهترین واکنش ممکن؛ استفاده از بستر ایجاد شده و گسترش مفاهیم حوزه سلامت به حوزه تکنولوژی می‌باشد.

           مشاور رسانه ای دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت  ادامه داد: در این میان، با توجه به کمبود فضای فیزیکی و هزینه‌های بالای ایجاد بستر‌های فیزیکی برای آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت، نقش تکنولوژی و رسانه‌های دیجیتال به دلیل فراهم آوردن امکان آموزش از راه دور و گسترش دانش خود مراقبتی و پیشگیری به روشی نوین، مؤثر و کم هزینه، پررنگتر می‌شود.

          این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه مراقبت سلامت پایدار و با کیفیت و ارائه اطلاعات صحیح و علمی بخصوص در حوزه طب ایرانی به خدمات متکی بر فناوری اطلاعات و پلتفرم‌های دیجیتال وابسته است، بیان کرد: از طرف دیگر این پلتفرم‌های دیجیتال، به علت فراگیر و ارزان بودن، سهولت دسترسی و مؤثر بودن، ابزار مهمی در امر آموزش و اطلاع‌رسانی به افراد جامعه به خصوص در زمینه سلامت محسوب می‌شوند و می‌توان گفت رسیدن به سلامت پایدار و پیشگیری و خود مراقبتی فراگیر در جامعه با ایجاد یک بستر یکپارچه دیجیتال برای اطلاع‌رسانی، آموزش و پایایی سلامت افراد، در کنار بهره‌گیری از مزایایی مانند مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن و آسان بودن استفاده، افقی نزدیک و قابل وصول خواهد بود.

         دکتر مثنوی ضمن ابراز تاسف از اینکه در استفاده از فضای مجازی و استفاده از آن چه در درمان چه در پیشگیری خصوصاً در بخش طب سنتی ایرانی تقریباً هیچ آمار تفکیکی نداریم، گفت:  ولی بر اساس تحقیقات میدانی و نظرسنجی‌های پراکنده تقریباً بخش عمده ( شاید بیش از ۸۰ درصد) اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها به نوعی در چارچوب طب سنتی قرار دارند.

          مشاور رسانه ای دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت  ادامه داد: حال سؤال اینجاست که چند درصد این اطلاعات از منابع موثق و افراد تأیید شده صادر شده است؟ با اینکه در این بخش هم نمی‌توانیم یک جواب علمی بدهیم ولی با قاطعیت می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد آمار، اطلاعاتی غلط، مبهم، مخلوط صحیح و ناصحیح، غیر علمی و مغشوش بوده‌اند و متأسفانه فضا‌های با عضو بیشتری را نیز در اختیار دارند. پس ما با یک شمشیر دو لبه مواجه هستیم، با اینکه می‌تواند یک نقش بی‌نظیر در گسترش فرهنگ سلامت، خودمراقبتی و پیشگیری ایفا کند، عملاً این نقش را غلط و گاهی کاملاً بالعکس انجام می‌دهد و باعث بدنامی علم شریفی که در خلال قرون متعدد از حکمای بزرگ به ما رسیده، شده است.

         وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر فعالان دانشگاهی حوزه طب ایرانی، چه در انجمن علمی طب سنتی ایرانی و چه در دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، به قدرت رسانه‌های دیجیتال برای بهبود و ارتقای سلامت جامعه پی برده‌اند و عملاً وارد ساز و کار اطلاع‌رسانی صحیح و عمومی شده‌اند و به نسبت هزینه‌ای که انجام شده توفیقات خوبی نیز به دست آورده‌اند. به گونه‌ای که در چشم انداز ۱۴۰۲ دفتر طب ایرانی و با توجه به ساعت‌ها مطالعه و جلسات متعدد، نقش رسانه‌های دیجیتال اعم از پلتفرم‌های نمایش فیلم، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها و تولید محصولات متنوع در مدیا‌های مختلف اعم از کلیپ‌های تصویری، موشن گرافیک، اینفوگرافیک و.... به دقت مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته‌اند و برنامه جامع و متنوعی برای آن طراحی شده است.

         دکتر مثنوی در پایان گفت:  قطعاً سال ۱۴۰۲ می‌تواند سال شروع یک برنامه جامع رسانه‌ای در حوزه رسانه‌های دیجیتال برای‌شناساندن صحیح طب ایرانی و آموزه‌های آن و ارتقای سطح سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها باشد. البته به هیچوجه نباید از رسانه‌سازی و رسانه داری فردی پزشکان متخصص طب ایرانی نیز غفلت کرد، حضور به جا، مؤثر، علمی و منظم و با بهره‌گیری از دانش ارتباطات اجتماعی و ریزه کاری‌های حضور در فضای مجازی علاوه بر آشنایی عمومی با طب ایرانی می‌تواند برای اهداف شخصی پزشکان نیز آورده‌های بسیار خوبی داشته باشد. این مهم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی در چشم انداز رسانه‌ای سال ۱۴۰۲ دفتر طب ایرانی دیده شده است تا با همراهی پزشکان عزیز شاهد حضور پر بسامد متخصصان طب ایرانی در حوزه رسانه‌های دیجیتال باشیم.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 57231

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید