آغاز امامت حضرت حجت بن الحسن (عج) بر منتظران تهنیت باد
محمد بن حسن عسکری(ع) مشهور به امام مهدی، امام زمان و حجت بن الحسن (متولد ۲۵۵ق)، دوازدهمین و آخرین امام شیعه دوازدهامامی است. دوره امامت او پس از شهادت پدرش امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ق آغاز شد. شیعیان معتقدند، او همان مهدی موعود است که پس از دوره طولانی غیبت، ظهور خواهد کرد.
بر اساس منابع شیعه، حکومت عباسی در دوره امامت امام حسن عسکری(ع) درصدد یافتن فرزند وی بهعنوان مهدی و جانشین پدر بود؛ ازاینرو، تولد امام زمان(عج) مخفی نگه داشته شد و جز چند تن از یاران خاص امام یازدهم شیعیان کسی او را ندید. به این دلیل پس از شهادت امام عسکری(ع)، برخی از شیعیان دچار تردید شده و فرقههایی در جامعه شیعه پدید آمد و گروهی از شیعیان، از جعفر کذاب، عموی امام زمان(عج)، پیروی کردند. در این شرایط توقیعات امام زمان که عموماً خطاب به شیعیان نوشته میشد و توسط نائبان خاص او به اطلاع مردم میرسید، موجب تثبیت دوباره تشیع گردید؛ تا جایی که در قرن چهارم قمری از میان فرقههایی که پس از امام یازدهم از شیعه منشعب شده بودند، تنها شیعه دوازدهامامی باقی مانده بود.
امام زمان(عج) پس از شهادت پدرش، در غیبت صغرا به سر برد و در این مدت به واسطه چهار نائب خاص با شیعیان ارتباط داشت. از سال ۳۲۹ق، ارتباط مردم با امام زمان(عج) از راه نائبان خاص نیز پایان یافت و دوره غیبت کبرا آغاز شد. عالمان شیعه درباره دلایل و جزئیات عمر طولانی امام زمان، تبیینهایی ارائه نمودهاند و در احادیث معصومان، غیبت او به خورشید پشت ابر تشبیه شده است.
به اعتقاد شیعیان، امام مهدی(عج) زنده است و روزی ظهور خواهد کرد و به همراه یارانش حکومتی جهانی برپا میسازد و دنیا را که پر از ظلم و ستم شده، آکنده از عدل و داد مینماید. در روایات اسلامی، بر انتظار فرج تأکید زیادی شده و شیعیان این روایات را بهمعنای انتظار ظهور امام زمان(عج) میدانند.
مفسران شیعه بر اساس روایات، پارهای از آیات قرآن را اشاره به امام زمان(عج) دانستهاند. احادیث بسیاری نیز درباره امام زمان، زندگی و غیبت و حکومت او نقل شده است. گفته شده بیش از ۲۰۰۰ کتاب به زبانها و موضوعات مختلف درباره امام مهدی نوشته شده است.
اهلسنت شخصی با نام مهدی را منجی آخرالزمان دانسته و او را از نسل پیامبر(ص) تلقی نمودهاند؛ ولی بسیاری از آنها معتقدند که او در آینده متولد خواهد شد. در این میان برخی از علمای اهلسنت همچون سبط ابنجوزی و ابنطلحه شافعی، همانند شیعیان معتقدند که مهدی موعود همان فرزند امام حسن عسکری(ع) است.
ادعیه و اذکار فراوانی برای ارتباط با امام زمان(عج) در عصر غیبت نقل شده است؛ مانند دعای فرج، دعای عهد، دعای ندبه، زیارت آلیاسین و نماز امام زمان. برخی از احادیث، دیدار با امام زمان در عصر غیبت را ممکن دانستهاند و بعضی از عالمان شیعه حکایتهایی از دیدار برخی افراد با حضرت را ذکر کردهاند. اماکن متعددی به امام زمان منسوب شده است؛ از جمله سرداب غیبت در سامرا، مسجد سهله در کوفه و مسجد جمکران در قم.
نام، کنیهها و القاب
در احادیث شیعه، برای امام دوازدهم نامهایی همچون محمد، احمد و عبدالله ذکر شده است. با این همه او در میان شیعیان بیشتر با لقب مهدی شناخته میشود.[۱] بر اساس احادیثی متعدد، او همنام پیامبر اسلام است.[۲] در برخی احادیث و منابع مکتوب شیعه مانند الکافی و کمالالدین، نام او با حروف جدا و بهصورت «م ح م د» آمده است.[۳] این جدانویسی به سبب احادیث است که بردن نام او را ممنوع کردهاند.[۴]
- نهی از نام بردن
احادیث فراوانی در منابع شیعه، بردن نام اصلی امام دوازدهم را منع کرده و حرام دانستهاند.[۵] دو نظریه مشهور درباره این روایات وجود دارد: نظریه نخست از آن کسانی مثل سید مرتضی، فاضل مقداد، محقق حلی، علامه حلی و چند عالم دیگر است که این حرمت را مخصوص زمان تقیه میدانند و در مقابل، میرداماد و محدث نوری این حرامبودن را در تمام دوران قبل از ظهور جاری دانستهاند.[۶]
- کنیهها و القاب
امام دوازدهم شیعیان، در منابع مختلف و ادعیه و زیارات با القاب و کنیههای بسیاری وصف شده است. محدث نوری در کتاب نجم الثاقب به حدود ۱۸۲ نام و لقب اشاره کرده[یادداشت ۱] و در کتاب «نامنامه حضرت مهدی(عج)» حدود ۳۱۰ اسم و لقب برای امام آمده است. برخی از القابی که محدث نوری برشمرده چنین است: مهدی، قائم، بقیةالله، منتقم، موعود، صاحبالزمان، خاتمالاوصیاء، منتظر، حجةالله، احمد، ابوالقاسم، ابوصالح، خاتمالائمه، خلیفةالله، صالح، صاحبالامر.[۷]
نام و القاب امام دوازدهم شیعیان در منابع اهلسنت نیز آمده است؛ هرچند در این منابع، بیشتر از عنوان «مهدی» استفاده شده و القاب و ویژگیهای دیگر کمتر ذکر شده و لقب «قائم» در منابع اهلسنت بهندرت یافت میشود.[یادداشت ۲][۸]
خانواده
پدر امام زمان(عج)، امام حسن عسکری(ع)، امام یازدهم شیعیان دوازده امامی است که پس از شهادت امام هادی(ع) در سال ۲۵۴ تا سال ۲۶۰ق، امامت شیعیان را بر عهده داشت.[۹]
مادر امام زمان(عج) به نامهای متعددی از جمله نرجس، سوسن، صقیل یا صیقل، حدیثه و حکیمه[۱۰] خوانده شده و چهار گونه روایت درباره سرگذشت و ویژگیهای وی نقل شده است؛ بر اساس روایتی که شیخ صدوق در کمالالدین و تمام النعمة نقل کرده،[۱۱] شاهزادهای رومی بوده و در روایتهایی دیگر، بدون اشاره به سرگذشت او، تنها به تربیت مادر امام زمان در خانه حکیمه دختر امام جواد(ع) اشاره شده است.[۱۲] بنابر روایاتی که مسعودی در اثبات الوصیة نقل کرده[۱۳] مادر امام زمان علاوه بر تربیت در خانه عمه امام یازدهم، در همان خانه هم به دنیا آمده است. در روایات دیگری مادر امام زمان(عج)، کنیزی سیاهپوست معرفی شده است.[۱۴] علامه مجلسی میگوید روایات اخیر با روایات دیگر در این زمینه اختلاف دارد، مگر آنکه آنها را درباره مادر با واسطه یا مربی امام زمان تلقی کنیم.[۱۵]
چنانکه در دانشنامه مهدویت آمده است مادر امام حسن عسکری(ع) و مادربزرگ امام زمان(عج) که در روایات به نام جدّه شناخته میشود، پس از شهادت امام عسکری(ع) امور شیعیان بهطور عمده بر دوش او قرار گرفته بود.[۱۶] همچنین حکیمه دختر امام جواد(ع) و عمه امام عسکری(ع)، همزمان با چهار امام زندگی کرده و بر اساس منابع شیعه، شاهد و راوی ولادت امام زمان(عج) بوده است، مادر امام زمان در خانه او تربیت شده و بسیاری از روایات درباره ولادت امام زمان از او نقل شده است.[۱۷]
جعفر بن علی، عموی امام زمان(عج) پس از شهادت امام عسکری(ع) مدعی امامت شد و به همین دلیل جعفر کذاب خوانده میشود؛ منابع روایی، او را اهل فسق و فجور و گناهان بزرگ دانستهاند.[۱۸] او علاوه بر ادعای امامت و انکار وجود وارث برای امام عسکری(ع)، دولتمردان وقت را بر ضد امام دوازدهم تحریک کرد.[۱۹] بر اساس برخی منابع، او تا پایان زندگی بر ادعای خود باقی ماند و خود را امام میدانست. برخی دیگر از منابع نوشتهاند که او از ادعای خود دست برداشت و توبه کرد و شیعیان به جای جعفر کذاب، او را جعفر تواب میخواندند. وی در ۴۵ سالگی در سامرا درگذشت.[۲۰]
در بیشتر منابع شیعه و سنی از امام زمان(عج) بهعنوان تنها فرزند امام حسن عسکری(ع) یاد شده است،[۲۱] هر چند بنابر قول دیگری، وی دو برادر و سه خواهر دارد.[۲۲]
زمان و مکان ولادت
زمان: نیمه شعبان ۲۵۵ و نظرات دیگر
درباره سال ولادت امام دوازدهم شیعیان اختلافاتی وجود دارد؛ بخشی از منابع کهن به تاریخ تولد او نپرداخته و آن را مخفی دانستهاند،[۲۳] اما روایات بسیاری از شیعه و برخی از اهلسنت، سال ولادت امام دوازدهم شیعیان را ۲۵۵ق[۲۴] یا ۲۵۶ق[۲۵] دانستهاند. این ابهام درباره ماه تولد نیز وجود دارد، اما نظر مشهور ماه شعبان است و بسیاری از منابع کهن شیعه نیز همین ماه را بیان کردهاند.[۲۶] در عین حال برخی از منابع شیعه و سنی، ماههای دیگری از جمله رمضان،[۲۷] ربیعالاول یا ربیعالثانی را ماه تولد امام زمان دانستهاند.[۲۸]
منابع تاریخی درباره روز تولد امام دوازدهم، گزارشهای مختلفی دارند که در میان آنها، روز نیمه شعبان گزارش معروف و مشهور است[۲۹] که در میان عالمان شیعه، کلینی، مسعودی، شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، امینالاسلام طبرسی، ابنطاووس، علامه حلی، شهید اول، شیخ بهایی، و در میان دانشمندان اهلسنت ابنخلکان، ابنصباغ مالکی، شعرانی حنفی، و ابنطولون، این قول را گزارش کردهاند.[۳۰]
مکان ولادت و مخفی بودن آن
مورخان اتفاقنظر دارند که امام زمان(عج) در خانه پدرش امام عسکری(ع) در سامرا به دنیا آمد[۳۱] که هماکنون حرم امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) است.[۳۲]
بنابر منابع تاریخی، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) سالها پیش از تولد امام زمان(عج)، به سامرا، مرکز خلافت عباسی خوانده شدند[۳۳] و تا پایان عمر در همانجا سکونت داشتند.[۳۴]
به گفته شیخ مفید، امام عسکری(ع) به دلیل شرایط دشوار آن زمان و جستجوی شدید خلیفه عباسی، و به سبب آنکه مشهور شده بود شیعیان منتظر آمدن مهدی(عج) هستند، ولادت فرزندش را مخفی نگه داشت.[۳۵] بنابر روایاتی که شیخ طوسی و شیخ مفید نقل کردهاند، حکیمه دختر امام جواد(ع) و دو تن از کنیزان امام حسن عسکری، شاهد ولادت امام زمان بودهاند.[۳۶] بنابر گفته شیخ مفید، برخی از شیعیان خاص و مورد اعتماد امام حسن عسکری(ع) نیز امام زمان(عج) را در کودکی دیدهاند؛ از جمله عثمان بن سعید و پسرش محمد بن عثمان.[۳۷]
روایات ولادت فرزند امام حسن عسکری(ع) در پارهای از آثار اهلسنت نیز آمده است: تاریخ ابناثیر (درگذشته ۶۳۰ق)،[۳۸] وفیات الاعیان ابنخلکان (درگذشته ۶۸۱ق).[۳۹] همچنین ابنطلحه شافعی (درگذشته ۶۵۲ق) در مطالب السؤول[۴۰] و ابنصباغ مالکی (درگذشته ۸۵۵ق) در الفصول المهمه، روایاتی درباره موعود بودن فرزند امام حسن عسکری(ع) نقل کردهاند.[۴۱]
جشنهای نیمه شعبان
شیعیان روز نیمه شعبان را، که بنابر قول مشهور روز ولادت امام زمان است،[۴۲] یکی از مهمترین اعیاد میدانند و در شب و روز آن به برگزاری جشن، چراغانیهای گسترده، مولودیخوانی، قربانی کردن و غذا دادن به فقرا اقدام میکنند.[۴۳] این جشنها در ایران پررنگتر و در قالب دهه مهدویت، در چند روز برگزار میگردد[۴۴] و بخش مهمی از آنها در مکانهای مذهبی، محلهها و بازارها برپا میشود. مسجد جمکران یکی از میزبانان اصلی برگزاری جشنهای مهدویت است.[۴۵] این روز در ایران تعطیل و روز جهانی مستضعفان نامیده شده است.[۴۶] در عراق، شیعیان ضمن برگزاری جشن نیمه شعبان، به زیارت امام حسین(ع) میروند. شیعیان در بحرین، یمن، مصر، لبنان، سوریه، هند، افغانستان و پاکستان نیز در نیمه شعبان جشن برگزار میکنند.[۴۷]
عمر امام زمان(عج)
به باور شیعیان، امام زمان(عج) در سال ۲۵۵ق به دنیا آمد[۴۸] و همچنان زنده است و در آخرالزمان همراه با عیسی بن مریم ظهور خواهد کرد.[۴۹] علمای شیعه درباره چگونگی این عمر طولانی، پاسخهای گوناگونی ارائه داده و «امکان تداوم حیات انسان» را از جهت علمی و عملی بررسی کردهاند.[۵۰]
شیخ صدوق، محدث و فقیه شیعه، در کتاب کمال الدین بابی را به ذکر کسانی اختصاص داده است که عمر طولانی داشتهاند.[۵۱] همچنین لطفالله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعه، در این باره به گفتههای زیستشناسان استناد کرده که معتقدند انسان از نظر زیستی میتواند هشتصد یا هزار سال عمر کند.[۵۲]
در قرآن و روایات نیز مواردی از عمر طولانی ذکر شده است؛ از جمله آنکه حضرت موسی ۹۵۰ سال مردم را به دین خود دعوت نمود،[۵۳] یا در روایتی از امام سجاد(ع) نقل شده است که یکی از سنتهایی که امام زمان از پیامبران دارد، طول عمر آدم و نوح است.[۵۴] درباره چگونگی وفات یا شهادت امام زمان(عج) روایتی نقل نشده است.[۵۵]
محل زندگی
- محل تولد و زندگی پیش از غیبت
امام مهدی(عج) از هنگام تولد تا آغاز غیبت صغری در زادگاهش سامرا زندگی میکرد. در این دوران سرداب خانه امام عسکری(ع)، محل زندگی و عبادت وی بوده و بنابر گزارشهایی، بارها در زمان حیات پدرش در این مکان دیده شده است.[۵۶] جاسم حسین معتقد است او در سالهای پایانی عمر پدرش به همراه او در مراسم حج شرکت کرد و سپس در مدینه مخفی شد.[۵۷] این نظریه با منابع تاریخی شیعه چندان سازگار نیست.[۵۸]
- محل زندگی در دوران غیبت
برخی روایات به نامعلوم بودن محل زندگی امام زمان(عج) در دوران غیبت اشاره دارند. با این حال در روایات دیگر از مکانهایی مانند ذی طوی[۵۹] کوه رضْویٰ،[۶۰] و طیبه (مدینه)[۶۱] به عنوان محل زندگی امام زمان(ع) در دوران غیبت یاد شده است. برخی منابع بر اساس داستانی، جزیره خضراء را محل زندگی امام زمان در دوران غیبت کبری معرفی کردهاند.[۶۲] که از سوی برخی عالمان شیعی مورد تردید جدی قرار گرفته و آثاری در نقد آن نگاشته شده است.[۶۳]
- محل ظهور، قیام، حکومت و زندگی (پس از ظهور)
درباره محل ظهور امام زمان(عج) اطلاع دقیقی در دست نیست؛ وی بر پایه روایتی، در منطقه ذیطوی ظهور میکند، سپس با ۳۱۳ نفر از یارانش به مکه میرود، به حجرالاسود تکیه میدهد و پرچم خود را به اهتزاز درمیآورد.[۶۴] بر اساس این روایت و روایات دیگر[۶۵] آغاز قیام امام زمان(ع) از مسجدالحرام است و یاران او بین رکن حجرالاسود و مقام ابراهیم با او بیعت میکنند.[۶۶] در برخی روایات از تهامه (منطقهای در غرب شبه جزیره عربستان) به عنوان نقطه آغاز قیام امام زمان(ع) یاد شده است.[۶۷] به مکه که جزئی از این سرزمین است نیز تهامه گفته میشود.
برخی روایات، شهر کوفه را مرکز حکومت،[۶۸] مسجد کوفه را محل قضاوت،[۶۹] و مسجد سهله را محل زندگی[۷۰] و تقسیم بیت المال[۷۱] پس از قیام ذکر کردهاند.
مکانهای منسوب به امام زمان(عج)
مکانهایی به امام مهدی(عج) منسوب شده و گفته شده است که شیعیان در دوران غیبت کبری برای ارتباط با وی در این مکانها حاضر میشوند:
- سرداب غیبت: محل عبادت امام هادی(ع)، امام عسکری(ع) و امام زمان(عج).
- مسجد جمکران: در نزدیکی روستای جمکران در قم، که بنابر قول معروف، به دستور امام زمان(عج) توسط حسن بن مثله جمکرانی ساخته شده است.
- مسجد سهله: مقامی در این مسجد، منسوب به امام زمان(عج) است که در قسمت میانی مسجد و در بین مقام امام سجاد(ع) و مقام حضرت یونس قرار دارد. برخی روایات محل زندگی امام زمان(ع) را پس از ظهور، این مکان معرفی کردهاند.[۷۲]
- ذیطوی: منطقهای در مکه است که در داخل حرم مکی قرار دارد و طبق برخی روایات، حضرت مهدی(ع) در آنجا زندگی میکند. در برخی روایات، محل ظهور و مرکز تجمع یاران وی نیز همین منطقه یاد شده است. بر اساس روایتی، پیش از آنکه امام دوازدهم قیام خود را از کنار کعبه آغاز کند، در این مکان منتظر ۳۱۳ یار خود است.[۷۳]
- کوه رضوی: برخی روایات، محل زندگی امام زمان(عج) را در دوران غیبت، کوه رضوی ذکر میکند.[۷۴] رضوی از کوههای تهامه در میان مکه و مدینه است.[۷۵]
- وادی السلام: مقام امام زمان(عج) در این قبرستان، گنبد و بارگاهی دارد که در سال ۱۳۱۰ق توسط سید محمدخان پادشاه هند ساخته شده است. ساختمان قبلی توسط سید بحرالعلوم (متوفای ۱۲۱۲ق) تجدید بنا شده بود.[۷۶] در محراب مقام حضرت مهدی(عج)، سنگی موجود است که زیارتنامهای بر آن حک شده است. تاریخ کندهکاری این سنگ، نهم شعبان ۱۲۰۰ق است.[۷۷]
- جزیره خضراء: مکانی منسوب به امام زمان(عج) که بنابر برخی روایات، فرزندان امام زمان(عج) در آنجا زندگی میکنند. داستان این جزیره در برخی منابع آمده و دو دیدگاه درباره آن وجود دارد؛ برخی آن را پذیرفته و برخی دیگر افسانه دانستهاند و آثاری در نقد آن نگاشتهاند.[۷۸]
- طیبه: از مکانهایی که بنابر برخی روایات، محل زندگی امام زمان در دوران غیبت است. گفته شده است مراد از آن مدینه است.[۷۹]
- مقام امام زمان در کربلا، زیارتگاهی است که در نزدیکی حرم امام حسین(ع) و در کنار نهر علقمه واقع شده و منسوب به حضرت مهدی(ع) است و مردم در آن به نماز و دعا میپردازند.[۸۰]
دوران امامت
امامت حضرت مهدی(عج) پس از وفات پدرش امام عسکری(ع) در سال ۲۶۰ هجری آغاز شد[۸۱] و تا پس از ظهور او در آخرالزمان ادامه خواهد داشت.[نیازمند منبع]
دلایل اثبات امامت
علامه مجلسی در فصل «ابواب النصوص من الله تعالی و من آبائه علیه (صلوات الله علیهم أجمعین)» کتاب بحارالانوار، ۱۵۳ حدیث از پیامبر و ائمه برای اثبات امامت امام مهدی ذکر کرده است. از جمله ابنعباس از پیامبر(ص) نقل کرده است: «جانشینان و اوصیای من و حجتهای خدا پس از من دوازده نفر هستند: اولین آنها برادرم است و آخرینشان فرزندم. گفتند ای رسول خدا برادرت کیست؟ فرمود: علی بن ابیطالب. پرسیدند فرزندت کیست؟ فرمود: مهدی که زمین را پر از عدل و داد میکند.»[۸۲]
همچنین برای اثبات امامت امام مهدی(ع) به احادیث استمرار امامت، و ۲۴ فاطر إنّا أرْسلْناک بالْحقّ بشیرًا ونذیرًا وإن مّنْ أمّةٍ إلّا خلا فیها نذیرٌ رسیده است، مانند: قال رسول الله(ص) أنا المنذر و علیّ الهادی، و کلّ امامٍ هادٍ للقرن الّذی هو فیه (بحارالانوار، ج۳۵، ص۴۰۴، ح۲۲) و قال الامام الصادق(ع): لو لمیکنْ فی الأرض إلّا إثنان لکان الامام أحدهما (کافی، ج۱، ص۱۸۰).}} حدیث ثقلین،[۸۳] حدیث دوازده خلیفه[۸۴]حدیث مرگ جاهلیت و ۳۶ حدیث هممضمون با آن[۸۵] نیز استناد شده است.
وضعیت شیعیان پس از شهادت امام عسکری(ع)
شیعیان پس از وفات امام یازدهم بهدلیل ناآشنایی با امام زمان خود، در وضعیت نابسامانی قرار گرفتند و بنابر گزارشها، بسیاری از شیعیان عراق و بینالنهرین سردرگم شدند.[۸۶] برای نمونه، شیعیان فردی را به مدینه فرستادند تا درباره وجود فرزند امام یازدهم تحقیق کند؛ چرا که شنیده بودند فرزند امام حسن عسکری(ع) توسط پدرش به مدینه فرستاده شده است.[۸۷] همچنین نقل شده است که احمد بن سهل بلخی، از عالمان دوره غیبت صغری در جستجوی امام خود، از خراسان به عراق رفت و چند سالی در آنجا در جستجوی امام بود.[۸۸]
در خانه امام عسکری(ع) هم دودستگی افتاده بود؛ چرا که حدیث مادر امام عسکری و حکیمه عمه وی، از امامت فرزند امام عسکری هواداری میکردند، ولی تنها خواهر امام عسکری از جعفر پشتیبانی میکرد.[۸۹] بحران رهبری در این دوره چنان سنگین بود که حتی عدهای از شیعیان امامی، از مذهب خود دست برداشته و به سایر فرقههای شیعه و غیرشیعه پیوستند؛[۹۰] دستهای رحلت امام عسکری را نپذیرفتند و او را مهدی دانستند و گروهی امامت سید محمد فرزند امام هادی(ع) را پذیرفتند و امامت امام عسکری را منکر شدند[۹۱] و گروهی بزرگ جعفر را امام دانستند.[۹۲]
شیخ مفید پس از نقل خبری از حسن بن موسی نوبختی، نویسنده کتاب فرق الشیعه، درباره فرقههای چهاردهگانهای که پس از وفات امام حسن عسکری(ع) به وجود آمدند، میگوید: «از این فرقههایی که از آنها یاد کردیم، در زمان ما، یعنی در سال ۳۷۳ق، هیچ فرقهای غیر از امامیه دوازده امامی باقی نمانده است؛ یعنی کسانی که امامت فرزند حسن [عسکری] را که به نام رسول خدا(ص) نامیده میشود، پذیرفته و به حیات و بقای او تا روزی که با شمشیر قیام کند، یقین دارند.[۹۳]
نقش توقیعات در تثبیت تشیع
پس از وفات امام حسن عسکری و آغاز امامت امام دوازدهم، توقیعاتی از سوی امام زمان(عج) صادر شد که برخی از آنها به اثبات امامت خود مربوط میشد؛ استدلالی که امام زمان(عج) در این توقیعات، برای اثبات امامت خویش مطرح کرده، تأکید بر استمرار راه هدایت الهی از زمان حضرت آدم تا زمان امام حسن عسکری(ع) و خالی نبودن زمین از حجت الهی است.[۹۴] وی همچنین سه معیار برای تشخیص امام از مدعیان امامت معرفی کرده است: عصمت، علم و تأیید الهی.[۹۵]
توقیع امام دوازدهم در پاسخ به سؤال ابنابیغانم قزوینی و گروهی از شیعیان در مورد جانشین امام حسن عسکری(ع)،[۹۶] و توقیع دیگری خطاب به محمد بن ابراهیم بن مهزیار[۹۷] از این موارد است.
غیبت صغری
بهگفته شیخ مفید (متوفای ۴۱۳ق) در کتاب الإرشاد،[۹۸] و طبرسی (متوفای ۵۴۸ق) در کتاب إعلام الوری[۹۹] غیبت صغری با تولد امام زمان در سال ۲۵۵ هجری قمری شروع شده و بر این اساس مدت آن ۷۴ سال بوده است، اما سید محمد صدر در کتاب تاریخ الغیبة الصغری، آغاز غیبت را از وفات امام حسن عسکری در سال ۲۶۰ قمری خوانده که در این صورت طول آن ۶۹ سال میشود.[۱۰۰]
امام مهدی در طول غیبت صغری از طریق چهار نایب خاص خود، عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری، با شیعیان در ارتباط بود و امور آنان را حل و فصل میکرد. این امور علاوه بر مسائل عقیدتی و فقهی، شامل مسائل مالی نیز میشد.[۱۰۱]
در زمان غیبت صغری، احمد بن هلال کرخی، محمد بن نصیر نمیری و محمد بن علی شلْمغانی ادعای نیابت کردند که با صدور توقیعاتی از سوی امام زمان مواجه شدند که در لعن و طرد آنان بود.[۱۰۲]
غیبت کبری
دوره غیبت کبری از سال ۳۲۹ق آغاز شد.[۱۰۳] آخرین نائب خاص امام مهدی(ع) در دوره غیبت صغری، علی بن محمد سمری بود که در پانزدهم شعبان ۳۲۹ق درگذشت، [۱۰۴]در حالی که شش روز قبل از درگذشت او، توقیعی از سوی امام خطاب به وی صادر شد که در آن ضمن اعلام روز درگذشت علی بن محمد سمری به او، از انتخاب جانشین منع شده بود؛ چرا که -بنابر آنچه در توقیع آمده- غیبت دوم آغاز شده و تا زمانی که خداوند اجازه ندهد ظهوری نخواهد بود.[۱۰۵] اکثر منابع شیعه سال وفات نایب چهارم را سال ۳۲۹ق میدانند، ولی شیخ صدوق و فضل بن حسن طبرسی آن را در سال ۳۱۸ق ثبت کردهاند.[۱۰۶]
ملاقات با امام زمان
روایات فراوانی از دیدار با امام دوازدهم شیعیان در طول حیات وی در منابع شیعه ذکر شده است که برخی از آنها مربوط به پیش از آغاز غیبت کبری بوده و بسیاری از آنها نیز پس از آن روی داده است:
- ملاقات پیش از غیبت کبری: بنابر گزارشهای تاریخی و روایی، در طول ۶۹ سال غیبت صغری، علاوه بر چهار نائب خاص، افراد متعددی امام دوازدهم شیعیان را زیارت کردهاند؛ از جمله ابراهیم بن ادریس،[۱۰۷] ابراهیم بن عبده نیشابوری و خادم او،[۱۰۸] ابوالادیان، خادم امام حسن عسکری(ع)،[۱۰۹] ابوسعید غانم هندی،[۱۱۰] و ابوعبدالله بن صالح[۱۱۱] و دهها نفر دیگر.[۱۱۲]
- ملاقات در غیبت کبری: درباره دیدن امام زمان در دوره غیبت کبری، دو دیدگاه در میان شیعیان وجود دارد: برخی آن را انکار کردهاند و برخی دیگر بر امکان و وقوع آن، شواهد و دلایلی اقامه نمودهاند. انکار در این باره گاه مستند به احادیثی شده است که بر اساس آنها، هر گونه ادعای مشاهده در روزگار غیبت کبری دروغ است.[یادداشت ۳] همچنین انکار ملاقات با امام زمان در عصر غیبت، در موارد دیگری حاصل تردید در صدق مدعای کسی بوده است که از دیدار خود با امام زمان خبر میداده است. علاوه بر این، برخی دیگر با هدف جلوگیری از سودجویی فرصتطلبان، هر گونه رؤیت را انکار میکنند.[۱۱۳]
از سوی دیگر در برخی احادیث، دعاها و اعمالی برای دیدار با امام زمان(عج) توصیه شده است،[۱۱۴] و دستکم دو حدیث معتبر، دسترسی و دیدار با امام را برای پیروان ویژه او، امری ممکن دانسته است.[یادداشت ۴] عالمان بزرگ شیعه مانند شیخ صدوق، شیخ مفید و شیخ طوسی در کتابهای خود فصلی را برای نام بردن از دیدارکنندگان با امام دوازدهم گشوده و به ممکن بودن آن تصریح کردهاند.[۱۱۵]
ظهور و قیام
بر اساس آموزههای شیعه، حضرت مهدی(ع) پس از غیبتی طولانی در آخرالزمان با همراهی یارانش قیام میکند و با برپایی حکومتی جهانی، عدالت و صلح را در جهان برقرار میسازد.[۱۱۶] در منابع اسلامی نشانههایی برای ظهور امام زمان ذکر شده است از جمله خروج سفیانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه.[۱۱۷]
بنابر روایات شیعه، جهان در آستانه ظهور دارای سه ویژگی عمده است: ظلم و ستم فراگیر و فتنهای که بر هر خانهای وارد میشود،[۱۱۸] وجود دشمنانی مانند سفیانی و نواصب و دیگرانی که در عراق و دیگر سرزمینهای اسلامی مشغول فعالیت علیه شیعه هستند و سپس سوریه را تصرف میکنند،[۱۱۹] و در نهایت یاران امام زمان که در سرزمینهای اسلامی یاد و نام امام دوازدهم را در عالم پراکنده میکنند.[۱۲۰]
بر اساس روایات، امام مهدی(ع) قیام خود را از مسجد الحرام در مکه آغاز میکند و به همراه یارانش به سمت کوفه حرکت میکند و این شهر را بهعنوان مرکز حکومت خود برمیگزیند.[۱۲۱]
انتظار ظهور امام زمان یکی از آموزههای اصلی فرهنگ شیعه است که با عبارت انتظار فرج از آن یاد میشود و بهمعنای امید به گشایش سختیها و رسیدن آیندهای روشن با ظهور امام زمان است؛ این مفهوم در روایات شیعه با واژگانی مانند «الْمنتظر لأمْرنا»، «منتظرٌ لهذا الامر»، «انْتظار قائمنا»، «توقّع الْفرج»، «المنتظرین لظهوره»، «منْتظرون لدوْلة الْحق» و «المنتظر للّثانی عشر» یاد شده است.[۱۲۲] این روایات پاداش و فضائل بیشماری برای منتظران بیان کرده و آنان را از «اولیاءالله» و برترین مردم به حساب آورده است که همچون یاران پیامبر(ص) در جنگ بدر بوده یا در خیمه امام زمان(ع) به همراه او نبرد میکنند.[۱۲۳]
دعاها و زیارات
چندین دعا و زیارت از امام زمان(ع) صادر شده است؛ مانند دعای فرج (اللّهمّ عظم البلاء)، دعای «یا من أظهر الجمیل»، دعای «اللّهمّ ربّ النّور العظیم»، دعای «اللهمّ ارزقنا توفیق الطاعة»، دعای سهم اللیل، دعای هر روز ماه رجب، دعای «اللهمّ إنّی اسألک بالمولودین فی رجب»، دعای «اللهمّ إنّی اسألک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاة أمرک»، زیارت ناحیه مقدسه و زیارت الشهداء.[۱۲۴]
برای ارتباط با امام زمان نیز علاوه بر زیارتهای جامعه که میتوان همه امامان را با آن زیارت کرد، دعاها و زیارتهای مختلفی در روایات شیعه نقل شده که عبارتند از:
- دعای ندبه
- دعای سلامتی امام زمان(عج)
- استغاثه به امام زمان(عج) (سلام الله الکامل التّام...)
- زیارت آلیاسین
- دعای غریق
- دعای عهد
- دعای فرج
- دعای اللهم عرفنی نفسک (دعا در غیبت امام زمان)[۱۲۵]
- دعای اللهم ادفع عن ولیک (دعا برای امام عصر)[۱۲۶]
- صلوات مخصوص امام زمان(عج)
- زیارت روز جمعه
دیدگاه اهلسنت
در منابع روایی اهل سنت، احادیث متعددی درباره مهدی و منجی آخرالزمان آمده است[۱۲۷] که برخی محدثان اهل سنت مانند آبری شافعی، عبدالحق دهلوی، سفارینی، و شوکانی به متواتر بودن آنها تصریح کردهاند.[۱۲۸] اهل سنت بر پایه این روایات به وجود «مهدی» باور دارند[۱۲۹] اما در عین حال دیدگاه بسیاری از اهل سنت در این زمینه اختلافاتی با دیدگاه شیعه دارد؛ از جمله اینکه پدر «مهدی» از دیدگاه اهل سنت، همنام پدر پیامبر(ص) یعنی عبدالله است؛ در حالی که شیعه وی را فرزند امام عسکری(ع) میداند. همچنین در دیدگاه مشهور اهل سنت، مهدی در آخرالزمان به دنیا خواهد آمد. گروهی از اهل سنت نیز مهدی را از نسل امام حسن(ع) میدانند، در حالی که بر اساس اعتقاد شیعه او از نسل امام حسین(ع) است.[۱۳۰]
با این وجود، اشتراکهایی میان باورهای اهل سنت و شیعیان درباره منجی آخرالزمان وجود دارد؛ از جمله آنکه وی از نسل و همنام پیامبر اکرم(ص)، و ملقب به «مهدی» است، قیامی حتمی در آخرالزمان خواهد داشت که بر همه ظالمان پیروز شده و عدل و داد را در سراسر جهان برقرار میکند و عیسی(ع) همراه با او به زمین بازمیگردد.[۱۳۱]
از سوی دیگر، برخی از علمای اهل سنت، مهدی موعود در اسلام را همان امام دوازدهم شیعیان دانستهاند؛ سبط ابن جوزی، از علمای قرن هفتم قمری، در کتاب تذکرة الخواص پس از معرفی فرزند امام حسن عسکری(ع) گفته است: «وهو الخلف الحجة صاحب الزمان القائم و المنتظر؛ او همان صاحب الزمان و قائم است که [مسلمانان] در انتظار آمدنش هستند».[۱۳۲] ابنطلحه شافعی، از علمای قرن هفتم قمری، نیز در کتاب مطالب السؤول، مهدی منتظر را همان فرزند امام حسن عسکری(ع) دانسته و روایات ظهور او در آخرالزمان را نقل کرده است.[۱۳۳]
ویژگیهای ظاهری و اخلاقی
در کتابهای حدیثی شیعه درباره ویژگیهای اخلاقی و اوصاف ظاهری امام مهدی(عج) مطالبی آمده است.
- اوصاف ظاهری
در برخی نقلهای روایی، پیامبر اسلام(ص)، امام مهدی را از نظر خصوصیات جسمی، شبیهترین فرد به خود توصیف کرده[۱۳۴] و چنین توصیفی در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) نیز وجود دارد.[۱۳۵] در روایتی از امام علی(ع)، امام مهدی در هنگام قیام خود بین سی تا چهل سال دارد.[۱۳۶] امام صادق(ع) نیز او را در چهره جوانی کامل و معتدل توصیف کرده است که بهباور علامه مجلسی، چنین توصیفی بهمعنای آن است که امام زمان در میانه یا اواخر جوانی است.[۱۳۷]
بر اساس روایتی از امام باقر(ع)، روزی امام علی(ع) در حالی که بالای منبر بود، فرمود که از فرزندان وی در آخرالزمان مردی ظهور میکند که رنگ صورتش سفید متمایل به سرخی، سینهاش فراخ... و شانههایش قوی است و در پشتش دو خال است، یکی به رنگ پوستش و دیگری مشابه خال پیامبر(ص).»[۱۳۸]
- اوصاف اخلاقی و دینی
بر اساس پارهای از روایات، امام مهدی از نظر اخلاقی شبیهترین فرد به پیامبر اسلام دانسته شده و با توجه به خصوصیاتی که برای پیامبر(ص) در آیات و روایات ذکر شده، میتوان خصوصیات اخلاقی و دینی امام مهدی را با آن توصیف کرد.[۱۳۹] دستهای دیگر از روایات بهطور مستقل به بیان ویژگیهای اخلاقی امام مهدی پرداخته است؛ برای نمونه از امام رضا(ع) نقل شده است که او به مردم از خودشان سزاوارتر و از پدران و مادرانشان برای آنها دلسوزتر است. همچنین از همه مردم در برابر خدا متواضعتر و در عمل به آنچه خود بدان فرمان میدهد سختکوشتر و در دوری گزیدن از آنچه خود از آن نهی میکند خوددارتر است.[۱۴۰]
بر اساس روایتی از امام حسین(ع)، امام زمان را باید از روی آرامش و وقاری که دارد و همچنین دانش او به حلال و حرام و نیازمندی مردم به او و بینیازی او از مردم شناخت.[۱۴۱] در نقلی از امام صادق(ع) گفته شده است که امام مهدی فردی در نهایت زهد است که پوشاک زمخت و خشن میپوشد، نان جو میخورد،[۱۴۲] بر کارگزاران دولت خود سختگیر، با مردم بسیار بخشنده، و با مستمندان مهربان است.[۱۴۳]
کتابشناسی
درباره امام مهدی(ع) آثار فراوانی به زبانهای مختلف به چاپ رسیده و در کتاب «در جستجوی قائم(عج)» اثر سید مجید پورطباطبایی، ۱۸۵۱ کتاب، جزوه و رساله، مجله، و همچنین مجموعههای ادبی و شعری درباره امام مهدی معرفی شده است.[۱۴۴] در کتاب «کتابنامه حضرت مهدی(عج)» اثر علیاکبر مهدیپور نیز بیش از ۲۰۰۰ کتاب به زبانهای مختلف همچون عربی، فارسی، ترکی، تایلندی، فرانسوی، انگلیسی و روسی معرفی شده است.[۱۴۵] برخی از کتب مهم در این باره عبارتند از:
- البیان فی اخبار صاحب الزمان نوشته محمد بن یوسف گنجی شافعی (درگذشت ۶۵۸ق)، از عالمان شافعی مذهب در قرن هفتم هجری، در ۲۵ باب و بر اساس منابع اهل سنت نگارش شده است.
- کفایة المهْتدی فی معْرفة المهْدی کتابی به زبان فارسی اثر سید محمد موسوی سبزواری، عالم دینی شیعه در سده یازدهم قمری است.
- نجم ثاقب کتابی به زبان فارسی، به قلم میرزا حسین نوری (۱۲۵۴-۱۳۲۰ق)، از محدثان شیعه در قرن چهاردهم قمری که درباره احوال شخصی، اثبات وجود امام دوازدهم، حکایت ملاقاتکنندگان و وظایف شیعیان در برابر او در دوران غیبت نوشته شده است.
- منتخب الاثر فی الامام الثّانی عشر(عج) کتابی حاوی روایات مرتبط با امام زمان به زبان عربی، اثر لطفالله صافی گلپایگانی (۱۲۹۷-۱۴۰۰ش) است.
- موسوعة الامام المهدی مجموعهای چهار جلدی است که توسط سید محمد صدر از عالمان شیعه اهل عراق نوشته شده است.
- دانشنامه امام مهدی بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ مجموعهای ده جلدی است که محمد محمدی ریشهری با همکاری گروهی از نویسندگان، آن را پدید آوردهاند.
نظر دهید