اولویت های مورد حمایت ستاد در حوزه طب سنتی ایرانی در سال 1401
اولویتهای مورد حمایت ستاد در حوزه طب سنتی ایرانی در سال 1401 از سوی کارگروه تخصصی طب سنتی ایرانی اعلام شد
اولویتهای مورد حمایت ستاد در حوزه طب سنتی ایرانی در سال 1401
اعلامی کارگروه تخصصی طب سنتی ایرانی
- - تدوین کتابچههای راهنمای سلامت و راهنماهای بالینی تشخیص و درمان بیماریها در طب سنتی ایرانی (مخاطب: گروه علوم پزشکی شامل پزشکان، پرستاران و ماماها) به زبان فارسی و انگلیسی
- - تدوین کتابچههای علمی، آموزشی مرتبط با حفظ تندرستی مبتنی بر اصول حفظالصحه طب سنتی ایرانی به زبان ساده برای اقشار خاص از جمله دانشآموزان، نوجوانان، افراد باردار، سالمندان و ورزشکاران و ...
- - تدوین و اجراییسازی دورههای آموزشی استاندارد برای توانمندسازی نظری و عملی کلیه رشتههای علوم پزشکی (شامل پزشکان، پرستاران، ماماها و پیراپزشکان) جهت افزایش کمی و کیفی ارائه خدمات صحیح حوزه طب سنتی و تحقق هدف ادغام همه جانبه طب سنتی ایرانی در سیستم خدمات بهداشتی - درمانی کشور
- - استانداردسازی شاخصهای تشخیص مزاج، سوء مزاجها و سایر بیماریها طبق اصول طب سنتی ایرانی شامل طراحی ابزارهای تشخیص و تدوین پرسشنامههای علمی و استاندارد
- - طراحی و اجرای نرمافزارهای جامع حوزه تشخیص، درمان، دارو و پیگیری بیماران مبتنی بر دانش طب سنتی ایرانی
- - بررسی ایمنی، اثربخشی و تعیین دوز، استانداردسازی و کنترل کیفی فرآوردههای ترکیبی (مرکبه) و مفردههای بومی تخصصی طب سنتی ایرانی شامل پژوهشهای پایه، پیش بالینی و بالینی با تأکید بر بیمارهای شایع و مزمن (دیابت،چاقی، ناباروری، فشار خون، افسردگی، اضطراب و ...) و مشکلات مرتبط با شرایط بحران (درد، التهاب، زخم، خونریزی، سوختگی مسمومیتها، آسیبهای اسکلتی عضلانی - تروماتیک و ...)
- - تولید محصولات و فرآوردههای طبیعی برگرفته از متون و منابع طب سنتی ایرانی شامل استقرار خط تولید و تولید در سطح محدود، نیمه صنعتی یا صنعتی
- - طرحهای پژوهشی تخصصی تاریخ طب سنتی ایرانی با محوریت دوره انتقال در ایران و تمرکز بر نقش بزرگان طب ایران در جریان جهانی پزشکی که تا کنون نیز باقی مانده و معتبر میباشد.
- - طراحی و ساخت تجهیزات تشخیصی درمانی مبتنی بر دانش طب سنتی ایرانی
- - طراحی رسانه و سایت مرجع و ملی طب سنتی ایرانی
- - بررسی دقیق و مستند وضعیت موجود طب سنتی مکمل و گیاهان دارویی در ایران در حوزههای مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، فرهنگی و زیربنایی با در نظر گرفتن شاخصهای مندرج در اسناد بالادستی و مقایسه با سایر کشورها
نظر دهید